Monday 7 December 2015

Edema atau Bengkak kaki ketika kehamilan





Yes, im one of them yang mengalami bengkak kaki ketika pregnant ni. Now dah masuk 7 months bengkak kaki tu agak obvious tapi taklah kritikal macam kaki gajah.  My feet bila bengkak akan rasa ketat semacam je. However to overcome rase kaki ketat semacam ni, I have one good tips.


Kalau ikut my online searching, babycentre akan bagi tips seperti berikut :






·  Naikkan kaki bila-bila anda boleh, untuk membantu melancarkan peredaran darah. Jika di tempat kerja, letakkan bangku kecil atau kotak di bawah meja anda. Di rumah pula, cubalah baring mengiring ke kiri, kerana ini boleh mengurangkan tekanan pada vena kava bawah.


·  Elakkan duduk atau berdiri terlalu lama tanpa berehat. Dan jangan cuba menyilang kaki semasa duduk.


·  Pakailah seluar stoking sokongan (support tights) sebelum anda bangun dari katil pada waktu pagi supaya darah tidak berpeluang berkumpul di sekeliling buku lali. Jika ini tidak berjaya, tanyalah ahli farmasi atau doktor mengenai stoking tekanan (compression stockings).


·  Bersenam selalu, terutamanya berjalan, berenang, atau dengan menggunakan basikal senaman.


·  Jika anda membuat perjalanan jauh, berhentilah dengan kerap untuk meregangkan kaki.


·  Jika kulit anda tidak terlalu tegang dan sakit, anda boleh minta seseorang untuk mengurut buku lali dan tapak kaki anda, hingga ke lutut. Ini boleh membantu mengalihkan cecair keluar daripada tapak kaki.

http://www.babycenter.com.my/a1042750/edema-semasa-hamil#ixzz3tbP5gpfr




But for my case, I will raise my feet 90 degrees instead of above tips. I will do one by one la. If both kaki senak perut you..and then buat dalam kiraan 10 saat. kemudian buat kaki sebelah pulak. Ulang sehingga kaki yg rasa ketat td rasa longgar. Normally I will practise before going to sleep. Else kalau lupa or ngantuk sangat, pagi bangun tido baru buat. Seriously, bila I buat bengkak tu mmg kurang. Kalau ikut my nonsense teory, darah or air yg stuck dekat buku lali tu akan circulate back to normal. lebih kurang mcm tu la pemikiran I. hehe.kalau tips dr babycentre tu dia suruh angkat kaki saje, but not 90 degrees. tp utk kesan yg mujarab naikkan kaki 90 degrees. Immediately swollen feet akan reduce. kalau payah sgt, cari dinding buat mcm gambar di bawah.








selain dr exercise di ats, pemakaian kasut yg betul juga factor yg bole mengurangkan bengkak kaki. I just found medical shoes yg membantu to ease my painful back bone and feet.
Next entry will talk about that magic shoes.









2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete